Sable: Översikt Poki spelets

Inspirationen för skaparna av världen av Sable var planeten Jakku från det sjunde avsnittet av Star Wars: en dåligt beboelig öken, ett baisseartat hörn av universum, som genom ödets vilja blev ett fält för en storskalig strid, och efter det - en kyrkogård av rymdskepp. Sable, Poki spelets huvudkaraktär, skickas dit: utforskningen av öknen borde för henne bli en slags övergångsrit. Och om du redan har föreställt dig en hardcore-överlevare i en hård och skoningslös miljö, då är du mer än någonsin långt ifrån sanningen - huvudpersonen har inte ens en hälsoindikator, och Sable ger spelaren exceptionell komfort.

Sable har inga obligatoriska uppdrag – hon släpps från sin hembygdsplatå med orden "Kom tillbaka när du förstår vem du vill bli, och ta dig tid: du har hur mycket tid du vill, vi väntar." Inga drivande faktorer i form av försvunna döttrar, aggressiva utomjordingar, politiska konspirationer eller profetior för att rädda världen: med undantag för en valfri uppgift, gör NPC:erna inga skurkiga planer och är vänliga och välkomnande. Vanligtvis erbjuder de också ett litet jobb i andan av "Gå dit, hitta det, ta med det." Primitivt, men inget mer krävs: uppgifter i  Sable behövs främst för att sätta en markör på kartan för spelaren och på så sätt hjälpa honom att bestämma vart han ska gå. Det finns så många intressanta platser runt omkring - och uppdrag hjälper dig att inte missa dem.

Förfrågningar har inga timers här, så guden själv sa åt dem att bli distraherade från dem och gå på spaning när något intressant dyker upp. Sable- universumet är fullt av rester av forntida civilisationer, och hemligheterna bakom deras ursprung ber bara om att bli avslöjade. Och för att gräva fram det i bokstavlig bemärkelse: det är till exempel värt att köra genom en sekvens av obeskrivliga halvringar som sticker upp ur sanden, och öknen kommer att skiljas och från den in i dagens ljus, precis som i  Final Fantasy VI, en byggnad kommer att resa sig, inuti vilken det kommer att finnas en gammal artefakt med ett obegripligt syfte vid första anblicken. Varför behövs det? Var kom allt detta ifrån? Fortsätt utforska och världens historia kommer sakta att börja nysta upp.

Den visuella stilen på Sable är inspirerad av den franska konstnären Jean Girauds verk, även känd som Mœbius. Förutom science fiction arbetade han också på till exempel artonde volymen av serieboken XIII: 2003 baserades den här serien på kultskjutaren med samma namn  från Friv5Online.
Här och där kommer Sable att möta spår av något en gång, utan tvekan, grandiost: ruinerna av höga broar och enorma hangarer, kolossala mekanismer (en del lyckas till och med sättas igång igen!) Och andra artefakter av tidigare tekniska framsteg. Av särskilt intresse är resterna av kraschade rymdskepp: när du har löst ett enkelt pussel, gå in i sittbrunnen, och du kommer att se protokollen från deras samtal under de sista sekunderna före hösten - en skatt för en ung forskare. På ett annat ställe sticker till exempel en jättemask upp ur sanden, som såg ut som om den var direkt från  Dune : det verkar som att du till och med kan klättra in i den - du måste bara gissa hur.

Spelvärlden är uppdelad i sju olika zoner och efter en halvtimmes träning öppnas allt för dig på en gång. Att klättra i varje hörn på en gång kommer dock inte att fungera: till en början är det för lite uthållighet, och det är omöjligt att återställa det på rätt sätt medan du klättrar, som i  Breath of the Wild . För att öka "uthålligheten" måste du samla larver utspridda på avskilda platser - det finns mer än hundra av dem totalt, men efter de första tjugo - fyrtio kommer Sable att underkasta sig nästan vilken sten som helst och det kommer inte att finnas några hinder för forskning.

För att slutföra uppdrag kommer NPC:er att dela ut märken. Genom att samla tre av samma, kommer Sable att kunna få den lämpliga masken - och när spelet bestämmer sig för att du har tillräckligt med dem, kommer hjältinnan, som återvänder till sin hemort, att kunna välja en och därmed bestämma sin framtid yrke. Öknen behöver människor med en mängd olika färdigheter: kartografer, mekaniker, skrotsamlare, köpmän - det finns något för alla. Med valet av mask kommer Poki spelet att sluta. Detta är faktiskt hela historien.

Den utsmyckade stavelsen i replikerna kompenserar delvis för den statiska karaktären hos NPC:erna. Det finns bara inga frågor för henne: det här är ett indiespel med en liten budget, och maskerna i det indikerar inte bara typen av aktivitet, utan låter dig också klara dig utan ansiktsuttryck.
Karaktärerna här är extremt vänliga. Inte nog med att öknen själv, trots sin till synes svårighetsgrad, inte utgör något hot mot Sable - det är omöjligt att drabbas av uttorkning, solsting eller något annat i den - dess invånare är också tillgivna, alltid glada över att träffa dig och utstrålar värme. Uppdraget, där huvudkaraktären ställs inför direkt fientlighet mot henne, och bland NPC:erna finns sabotörer och korrupta tjänstemän, det finns bara en i spelet, och den verkar vara så främmande som möjligt - resten av tiden Poki spelet genererar bara godhet.

Från  Sable ska du inte förvänta dig allt på en gång: det här är fortfarande inte Zelda med sitt spelupplägg för alla smaker. Det här Poki spelet kräver inte en mängd olika mekaniker: Sable, till skillnad från Link, räddar inte världen från katastrof - hon studerar helt enkelt sin världs geografi och historia och bestämmer vem hon vill bli. Inga faror och strider - bara tröst och glädje från livet.

Fördelar: en värld rik på konstiga artefakter som du bara vill utforska; ovanlig visuell stil; allmän vänlighet och hjärtlighet; underbart soundtrack.

Nackdelar: monotonin i uppdrag och karaktärer (även om det kan vara författarens avsikt).